رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه هیچ عاملی در مسیر کسب علم و معرفت به اندازه اخلاص معلم، مؤثر نیست، گفت: کسب علم برای علم، بخشی از اخلاص عمل معلم است و همه آن نیست؛ از اینرو اساتید و معلمان، باید در جهت رعایت اخلاص در عمل خود تلاش کنند.
محسن افشارچی، رئیس دانشگاه زنجان در مراسم گرامیداشت هفته معلم و تجلیل از اساتید برتر این دانشگاه، با اشاره به اینکه به گفته علامه جعفری، هیچ عاملی در مسیر کسب علم و معرفت به اندازه اخلاص معلم، مؤثر نیست، ابراز کرد: کسب علم برای علم، بخشی از اخلاص عمل معلم است و همه آن نیست؛ از اینرو اساتید و معلمان، باید در جهت رعایت اخلاص در عمل خود تلاش کنند.
وی افزود: معلمی، به عنوان یکی از مشاغل والای اجتماعی، لذایذ خاصی دارد که نمیتوان آن را در مشاغل دیگر جستو جو کرد و لذت یادگیری حتی یک نکته از سوی دانشآموز و دانشجو، نکتهای انکارناپذیر است.
رئیس دانشگاه زنجان با تأکید بر اینکه در جهش و تعالی علمی یک مجموعه دانشگاهی، بخشها و شاخصهای مختلفی دخیل هستند، گفت: فراهم کردن ملزومات سختافزاری همچون فضاهای رفاهی برای دانشجویان، تنها بخشی از پیشنیازهای تعالی دانشگاههاست و در کنار آن نیاز به تهیه ملزومات نرمافزاری نیز هستیم.
افشارچی پایش سیستم دانشگاهی را یکی از ملزومات و پیشنیازهای پیشرفت کیفی آموزش و پژوهش در دانشگاهها دانست و اظهار کرد: در همین راستا، دانشگاه زنجان برای نخستینبار، فعالیت نرمافزاری ارزشمندی را برای پایش حرکت گروههای آموزشی انجام داده و امروز، گروههای آموزشی برتر بر اساس بررسیهای دقیق آماری مشخص شدهاند.
وی تأکید کرد: در گامهای بعدی، باید پایش خاصی بر ارتباط رسالههای مقطع دکتری دانشجویان با صنعت انجام شود و میزان موفقیتهای پژوهشی دانشگاه نیز از همین طریق کسب میشود.
در ادامه این مراسم، داوود عباسی، معاون آموزشی دانشگاه زنجان با اشاره به ایمان و اعتقاد رزمندگان دفاع مقدس در رسیدن به اهداف مقدس خود، اظهار کرد امروز نیز نمونههایی از این جوانان را در کشور داریم که با همان اعتقادات و مبانی قوی دینی، در راه اقتدار جمهوری اسلامی ایران گام برمیدارند و مصداق بارز آن نیز شهیدمجید شهریاری و سایر شهدای هستهای کشور هستند.
وی عنوان کرد: نظام آموزش، موتور توسعه و تولید علم است و از ارکانی تشکیل شده است که سرآمدترین این ارکان، معلمان هستند که نقش هدایت و راهبری سیستم و نظام آموزشی را بر عهده دارند.
معاون آموزشی دانشگاه زنجان با تأکید بر اینکه معلم موفق در سیستم آموزشی، معتقد به مبانی دینی است، تصریح کرد: کسب رتبههای برتر توسط ایران در تولید علم، مدیون همین اعتقادات معلمان است.
عباسی با اشاره به تهیه آئیننامه تشویق اساتید نمونه از سوی شورای راهبردی دانشگاه زنجان، خاطرنشان کرد: این مصوبه دقیق و قانونی برای نخستین بار در استان تهیه شده و در آن ابعاد مختلفی برای پایش کیفیت تدریس اساتید مورد بررسی قرار میگیرد.
سعید بیگدلی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی دانشگاه زنجان در ادامه این مراسم، با اشاره به اینکه این معاونت برای انجام اموری همچون نظارت و ارزیابی گروه های آموزشی که مغفول مانده بود، آغازبهکار کرده است، گفت: پس از راهاندازی این بخش، شاخصهای ارزیابی گروهها با تحقیق و بررسیهای دقیق مشخص شده و در نهایت در قالب 31 شاخص اصلی رده بندی شد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه پویا، دانشگاهی است که نگاهی درون سیستمی به بخشها و گروه های آموزشی مختلف خود داشته باشد، تأکید کرد: این نگاه، سبب میشود تا آگاه باشیم که سرنوشت اعضای گروههای آموزشی به یکدیگر پیوند خورده است و همه باید در راستای تعالی آموزشی آن تلاش کنیم.
گفتنی است در پایان این مراسم، اساتید نمونه انتخاب شدند و معلمان برتر، گروهها و دانشکده برتر دانشگاه زنجان به شرح زیر معرفی شدند:
استاد نمونه (فعالیت های آموزشی، پژوهشی)
|
دکتر ابوالفضل جلیلوند
|
عضو محترم هیأت علمی دانشکده مهندسی
|
دکتر مهدی حسنی
|
عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم
|
دکتر علیرضا یوسفی
|
عضو محترم هیأت علمی دانشکده کشاورزی
|
دکتر سید حسن میرموسوی
|
عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم انسانی
|
معلم برتر (کیفیت تدریس و نظرسنجی از دانشجویان)
|
دکتر رامین دوست محمدی
|
عضو محترم هیأت علمی دانشکده مهندسی
|
دکتر بهرام بهرامی
|
عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم انسانی
|
دکتر مجمدحسین شهیر
|
عضو محترم هیأت علمی دانشکده کشاورزی
|
دکتر محمدحسین رسولی فرد
|
عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم
|
گروه های برتر
|
اول برتر
|
گروه شیمی
|
دکتر ابراهیم احمدی
|
دوم برتر
|
گروه زراعت اصلاح نباتات
|
دکتر بابک عندلیبی
|
سوم برتر
|
گروه خاکشناسی
|
محمدامیر دلاور
|
دانشکده برتر
|
دکتر محمدرضا عظیمی
|
دانشکده کشاورزی
|
جهت مشاهده شاخص های ارزیابی گروه های آموزشی کلیک نمایید.
عکس های مراسم را در آلبوم تصاویر مشاهده نمایید.