رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه هیچ عاملی در مسیر کسب علم و معرفت به اندازه اخلاص معلم، مؤثر نیست، گفت: کسب علم برای علم، بخشی از اخلاص عمل معلم است و همه آن نیست؛ از اینرو اساتید و معلمان، باید در جهت رعایت اخلاص در عمل خود تلاش کنند.
محسن افشارچی، رئیس دانشگاه زنجان در مراسم گرامیداشت هفته معلم و تجلیل از اساتید برتر این دانشگاه، با اشاره به اینکه به گفته علامه جعفری، هیچ عاملی در مسیر کسب علم و معرفت به اندازه اخلاص معلم، مؤثر نیست، ابراز کرد: کسب علم برای علم، بخشی از اخلاص عمل معلم است و همه آن نیست؛ از اینرو اساتید و معلمان، باید در جهت رعایت اخلاص در عمل خود تلاش کنند.
وی افزود: معلمی، به عنوان یکی از مشاغل والای اجتماعی، لذایذ خاصی دارد که نمیتوان آن را در مشاغل دیگر جستو جو کرد و لذت یادگیری حتی یک نکته از سوی دانشآموز و دانشجو، نکتهای انکارناپذیر است.
رئیس دانشگاه زنجان با تأکید بر اینکه در جهش و تعالی علمی یک مجموعه دانشگاهی، بخشها و شاخصهای مختلفی دخیل هستند، گفت: فراهم کردن ملزومات سختافزاری همچون فضاهای رفاهی برای دانشجویان، تنها بخشی از پیشنیازهای تعالی دانشگاههاست و در کنار آن نیاز به تهیه ملزومات نرمافزاری نیز هستیم.
افشارچی پایش سیستم دانشگاهی را یکی از ملزومات و پیشنیازهای پیشرفت کیفی آموزش و پژوهش در دانشگاهها دانست و اظهار کرد: در همین راستا، دانشگاه زنجان برای نخستینبار، فعالیت نرمافزاری ارزشمندی را برای پایش حرکت گروههای آموزشی انجام داده و امروز، گروههای آموزشی برتر بر اساس بررسیهای دقیق آماری مشخص شدهاند.
وی تأکید کرد: در گامهای بعدی، باید پایش خاصی بر ارتباط رسالههای مقطع دکتری دانشجویان با صنعت انجام شود و میزان موفقیتهای پژوهشی دانشگاه نیز از همین طریق کسب میشود.
در ادامه این مراسم، داوود عباسی، معاون آموزشی دانشگاه زنجان با اشاره به ایمان و اعتقاد رزمندگان دفاع مقدس در رسیدن به اهداف مقدس خود، اظهار کرد امروز نیز نمونههایی از این جوانان را در کشور داریم که با همان اعتقادات و مبانی قوی دینی، در راه اقتدار جمهوری اسلامی ایران گام برمیدارند و مصداق بارز آن نیز شهیدمجید شهریاری و سایر شهدای هستهای کشور هستند.
وی عنوان کرد: نظام آموزش، موتور توسعه و تولید علم است و از ارکانی تشکیل شده است که سرآمدترین این ارکان، معلمان هستند که نقش هدایت و راهبری سیستم و نظام آموزشی را بر عهده دارند.
معاون آموزشی دانشگاه زنجان با تأکید بر اینکه معلم موفق در سیستم آموزشی، معتقد به مبانی دینی است، تصریح کرد: کسب رتبههای برتر توسط ایران در تولید علم، مدیون همین اعتقادات معلمان است.
عباسی با اشاره به تهیه آئیننامه تشویق اساتید نمونه از سوی شورای راهبردی دانشگاه زنجان، خاطرنشان کرد: این مصوبه دقیق و قانونی برای نخستین بار در استان تهیه شده و در آن ابعاد مختلفی برای پایش کیفیت تدریس اساتید مورد بررسی قرار میگیرد.
سعید بیگدلی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی دانشگاه زنجان در ادامه این مراسم، با اشاره به اینکه این معاونت برای انجام اموری همچون نظارت و ارزیابی گروه های آموزشی که مغفول مانده بود، آغازبهکار کرده است، گفت: پس از راهاندازی این بخش، شاخصهای ارزیابی گروهها با تحقیق و بررسیهای دقیق مشخص شده و در نهایت در قالب 31 شاخص اصلی رده بندی شد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه پویا، دانشگاهی است که نگاهی درون سیستمی به بخشها و گروه های آموزشی مختلف خود داشته باشد، تأکید کرد: این نگاه، سبب میشود تا آگاه باشیم که سرنوشت اعضای گروههای آموزشی به یکدیگر پیوند خورده است و همه باید در راستای تعالی آموزشی آن تلاش کنیم.
گفتنی است در پایان این مراسم، اساتید نمونه انتخاب شدند و معلمان برتر، گروهها و دانشکده برتر دانشگاه زنجان به شرح زیر معرفی شدند:
استاد نمونه (فعالیت های آموزشی، پژوهشی)
دکتر ابوالفضل جلیلوند
عضو محترم هیأت علمی دانشکده مهندسی
دکتر مهدی حسنی
عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم
دکتر علیرضا یوسفی
عضو محترم هیأت علمی دانشکده کشاورزی
دکتر سید حسن میرموسوی
عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم انسانی
معلم برتر (کیفیت تدریس و نظرسنجی از دانشجویان)
دکتر رامین دوست محمدی
دکتر بهرام بهرامی
دکتر مجمدحسین شهیر
دکتر محمدحسین رسولی فرد
گروه های برتر
اول برتر
گروه شیمی
دکتر ابراهیم احمدی
دوم برتر
گروه زراعت اصلاح نباتات
دکتر بابک عندلیبی
سوم برتر
گروه خاکشناسی
محمدامیر دلاور
دانشکده برتر
دکتر محمدرضا عظیمی
دانشکده کشاورزی
جهت مشاهده شاخص های ارزیابی گروه های آموزشی کلیک نمایید.
عکس های مراسم را در آلبوم تصاویر مشاهده نمایید.
ادامه اخبار با موضوع دفتر ریاست و روابط عمومی
به منظور ارائه خدمات بهتر، هرگونه پیشنهاد و انتقاد سازنده خود را با ما در میان بگذارید