به گزارش روابط عمومی دانشگاه زنجان و به نقل از سایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری: دكترمجتبي شريعتي نياسر ، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارش مرحله اول طرح سطح بندي و رتبه بندي دانشگاه هاي دولتي را اعلام كرد.
متن كامل اين گزارش بدين شرح است :
به منظور تحقق اهداف مصرح در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، از جمله بند «و» ماده 15 دالّ بر استقرار «نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های کشور»، طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی کشور از خردادماه 1394 در قالب یک پروژه مطالعاتی معتبر و با مشارکت خبرگان و متخصصان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور آغاز شد. اكنون پس از یک سال بررسي كارشناسي دقيق، نتايج مرحله نخست آن كه مشتمل بر سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیارها و شاخص های تعریف شده از قریب به 70 دانشگاه و موسسه آموزش عالي دولتی مي باشد ، به شرح زير و در دو دسته جامع و تخصصي اعلام مي شود:
نتايج سطح بندي
الف: دانشگاهها و موسسات آموزش عالي جامع (به ترتيب الفبا)
سطح 1-شامل : اصفهان ، تبريز ، تربيت مدرس ، تهران ،شهيد بهشتي ، شیراز ، فردوسي مشهد
سطح 2 – شامل : اروميه ، الزهرا (س) ، بوعليسينا ، بيرجند ، خوارزمي ، رازي ، زنجان ، سيستان و بلوچستان ، شهيد چمران اهواز ، شهيد باهنر كرمان ، كاشان ، گيلان ، يزد
سطح 3 – شامل : اراك ، ايلام ، بجنورد ، بين المللي امام خميني (ره) ، حكيم سبزواري ، خليج فارس ، دامغان ، زابل ، شهركرد ، شهيد مدني ، قم ، وليعصر (عج) رفسنجان ، كردستان ، گلستان ، لرستان ، هرمزگان ، ياسوج
سطح 4 – شامل: آيتالله حائري ميبد ، بزرگمهر قائنات ، تربت حيدريه ، حضرت معصومه(س) ، سلمان فارسي كازرون ، سيدجمال الدين اسدآبادي ، كوثر بجنورد ، ملاير ، نهاوند ، نيشابور
ب: دانشگاهها و موسسات آموزش عالي تخصصي (به ترتيب الفبا)
سطح 1 – شامل : صنعتي اصفهان ، صنعتي امير كبير ، صنعتي شريف ، علامه طباطبائي ، علم و صنعت ايران
سطح 2 – شامل : صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي ، علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان ، صنعتي بابل ، صنعتي سهند تبريز ، هنر
سطح 3 – شامل : تحصيلات تكميلي صنعتي و فنّاوري پيشرفته ، صنعتي جنديشاپور ، هنر اسلامي تبريز ، هنر اصفهان
سطح 4 – شامل : صنعتي قم ، صنعتي كرمانشاه ، فنّاوريهاي نوين قوچان ، هنر شيراز
بر اساس اين نتايج، دانشگاه ها از طریق ارزیابی از وضعیت عملکرد خود می توانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزه هاي مختلف تخصصي دریافت می کنند، مزیت های رقابتی خود را در راستای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی و تحول آموزش عالی رصد نمایند. ضمن اينكه اساسا سطح بندی و رتبه بندي دانشگاه ها یک ابزار کارآمد و قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند در هر يك از زير نظام هاي آموزش عالی کشور محسوب مي شود.
گفتني است ارزيابي به عمل آمده به طور مستمرادامه خواهد يافت و مضافا اينكه نتايج سطح بندي آن دسته از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كه اطلاعات درخواست شده را تكميل نكرده اند در دوره هاي بعدي منظور خواهد شد.