دکتر مصطفی دین محمدی مدیر برنامه و بودجه دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی درباره ی مدل بودجه ریزی دانشگاه ها در سال 1395 توضیحاتی ارائه دادند.
دکتر دین محمدی بیان داشتند در سال 1394کارگروهی از شش دانشگاه، دفتر آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دفتر بودجه و تشکیلات وزارت علوم به منظور اصلاح مدل بودجه ریزی دانشگاه ها تشکیل شد. در نهایت مدیریت برنامه و بودجه دانشگاه زنجان متولی و مسئول تدوین مدل بودجه ریزی بر مبنای سرانه دانشجویی در دانشگاه های کشور گردید. حدود 9 ماه مطالعه و جلسات کارشناسی مستمر و 30 جلسه حضوری در وزارت علوم و سازمان برای تدوین مدل زمان صرف شد.
مسئول طراحی مدل بودجه سرانه دانشگاه ها ابراز داشتند بودجه دانشگاه ها در لایحه بودجه سال 1395با استفاده از این مدل محاسبه و تعیین شد و در سال های آینده نیز با تسهیم بودجه دانشگاه ها با همین مدل و احتمالا مدل توسعه یافته آن انجام خواهد شد.عضو شورای سیاست گذاری دفتر بودجه وزارت علوم در ادامه طرح را بدین گونه تعریف کردند: برای تعیین بودجه سرانهی دانشجو در هر مقطع-گروه آموزشی رعایت شاخصهای مطلوب در فعالیتهای آموزشی (پرسنلی)، پشتیبانی عمومی، دانشجویی- فرهنگی و پژوهشی، مشخص و هزینه متناظر آنها برآورد شده ازآنجاکه دانشگاهها به نسبتهای متفاوت با الگوی مبنای تعیین هزینه سرانه دانشجویی فاصله دارند، مدل توزیع اعتبار به نحوی مدلسازی شده که دانشگاههای نزدیک به معیارهای مطلوب مدل، اعتبار بیشتری از بودجه عمومی دریافت نمایند.
با توجه به شرایط دانشگاه ها ضرایب تعدیل مختلفی در بودجه سرانه نیز در نظر گرفته شده است که از این ضرایب می توان به تعدیل بودجه سرانه در گروه - مقطع آموزشی با نسبت دانشجو به هیات علمی،ضریب منطقهای، ضریب کیفیت اعضای هیئت علمی و ضریب هزینه متوسط بالاتر در دانشگاه های کوچک اشاره کرد.با اعمال ضرایب تعدیلی در اعتبار سرانه، اعتبار نهایی استحقاقی هر دانشگاه در مدل به دست می آید و وزن اعتباری هر دانشگاه مشخص می شود. با ضرب وزن اعتباری هر دانشگاه در مجموع اعتبار بودجه آموزش عالی کل دانشگاهها، برآورد اعتبار استحقاقی هر دانشگاه در قالب مدل بودجه سرانه به دست میآید.
در ادامه ایشان به جنبه ی تخصصی طرح پرداخته و افزودند در این مدل، مراکز اصلی هزینه تربیت دانشجو به 4 گروه عمده زیر تقسیمشدهاست که عبارتاند از:
- هزینههای سرانهی مستقیم پرسنلی
- هزینههای سرانهی غیرمستقیم پشتیبانی عمومی
- هزینههای سرانهی مستقیم خدمات دانشجویی- فرهنگی
- هزینههای سرانهی مستقیم فعالیتهای پژوهشی و فناوری
و گروههای بودجه ای آموزشی به پنج گروه علوم پایه،فنی و مهندسی،کشاورزی،علوم انسانی و هنرتفکیکشده و هر گروه نیز شامل مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری است. هزینههای سرانه به ازای یک دانشجو در گروه - مقاطع مختلف در مراکز هزینه و متناسب با اجزا هزینه محاسبه میشود.
ایشان افزودند مدل توزیع اعتبار دانشگاه ها غیر خطی است و درلایحه برای هر دانشجو سرانه ی تعدیل شده به مقطع کارشناسی بین 60 تا 120 میلیون ریال اختصاص داده شده است که هر دانشگاه با توجه به ماهیت رشته ها و مقاطع آن و نیز میزان انطباق با شاخص های کیفی سرانه بودجه دریافت نموده است وبودجه نیز صرفا به دانشجویان روزانه اختصاص یافته است.
در مدل به طور متوسط بودجه سرانه دانشجوی کارشناسی ارشد 1.65 برابر کارشناسی و مقطع دکتری نیز 3 برابر دوره کارشناسی است.
دکتر دین محمدی مزیت اجرای این مدل راعدالت توزیعی در اعتبار عمومی، شفافیت در بودجه ریزی دانشگاه ها، حذف چانه زنی و رفتارسازی دانشگاه ها در جهت توجه به شاخص های عملکردی و نیز توجه به مدیریت هزینه ها با شفاف شدن حداکثر اتکا و جذب اعتبارات عمومی دانستند.
